Od czego zacząć porządkowanie zdjęć?

Od czego zacząć porządkowanie zdjęć?

Strona główna » Od czego zacząć porządkowanie zdjęć?

Tutaj znajdziesz najważniejsze informacje związane z porządkowaniem odbitek i fotografii cyfrowych. Mam nadzieję, że będzie to dla Ciebie dobry punkt wyjścia na drodze do uporządkowanej kolekcji fotografii, z której korzystasz.

Jeśli zastanawiasz się, po co porządkować zdjęcia, poniżej znajdziesz moje wyjaśnienie w osobnym artykule.

Od czego zacząć?

Najprostsza odpowiedź na pytanie „Od czego zacząć porządkowanie zdjęć?” brzmi – „Zacznij od końca”. Zadaj sobie najpierw kilka pytań, bo od odpowiedzi będzie zależało, jak ma wyglądać Twój system porządkowania zdjęć.

Jak korzystasz albo jak chcesz korzystać ze zdjęć?

Czy korzystasz ze zdjęć samodzielnie, czy chcesz się nimi z kimś dzielić?

Czy tylko ty robisz zdjęcia a może masz zdjęcia autorstwa kilku osób?

Czy regularnie robisz kopię zapasową swoich zdjęć?

Dlaczego robisz zdjęcia?

Ważne pytania, kiedy chcemy zacząć porządkowanie zdjęć

Dlaczego robię zdjęcia

Dla mnie zdjęcia są połączeniem wehikułu czasu, który może mnie przenieść w przeszłość, z kapsułą ze wspomnieniami, które mają szansę mnie przetrwać. Lubię wracać myślami do moich ulubionych chwil. Otwieram wtedy album albo szukam na dysku odpowiedniego folderu i przeglądam sobie zdjęcia. W ten sposób mogę wrócić do dnia swojego ślubu, do wycieczki do Szkocji albo mogę przypomnieć sobie jak wyglądała moja córka kilka lat temu. Wszystkie te rzeczy mogę łatwo zrobić właśnie dlatego, że robię zdjęcia. I dlatego, że ktoś kiedyś pomyślał, żeby mnie zrobić zdjęcia.

Zdjęcie z rodzinnego albumu odnalezione podczas porządkowania zdjęć

A dlaczego Ty robisz zdjęcia? Czy ktokolwiek zadał Ci kiedyś takie pytanie? Może jest tak, że mieszkasz w innym kraju, z dala od swojej rodziny i to jedyny sposób, żeby dzielić z rodziną albo bliskimi swoimi przeżyciami. A może masz małe dziecko, które rośnie tak niesamowicie szybko, że chcesz uwiecznić te chwile w kadrach. A może po prostu robisz mnóstwo zdjęć, bo boisz się zapomnieć? Albo właśnie olśniło Cię, że właściwie nie wiesz po co Ci te wszystkie zdjęcia? I czy akurat zdjęcia to najlepszy sposób przechowania wszystkich Twoich wspomnień.

Kiedy już znasz odpowiedzi na te ważne pytania, możemy iść dalej.

5 kroków do uporządkowanej kolekcji fotografii

  1. Opisanie celu
  2. Zebranie zdjęć
  3. Sortowanie zdjęć
  4. Zabezpieczenie i zapisanie zdjęć
  5. Korzystanie ze zdjęć

Poniżej znajdziesz krótkie wyjaśnienie każdego z nich. Jeśli okaże się, że masz zbyt dużo zdjęć albo za mało czasu, by sobie z nimi poradzić samodzielnie, skontaktuj się ze mną na konsultację.

1. Określ cel

Zastanów się, dlaczego chcesz uporządkować zdjęcia? Jest to ważne zwłaszcza wtedy, gdy potrzebujesz do trzymać jakiegoś terminu. Jeśli po prostu denerwuje Cię bałagan w zdjęciach, ale nie chce Ci się ich porządkować i nie masz motywacji – nie rób tego. Jeśli jednak chcesz korzystać ze zdjęć, warto zabrać się za porządki. Ale może na przykład chcesz zacząć porządkowanie fotografii od konkretnego roku, z którego chcesz mieć album, a potem zobaczysz, jak Ci idzie? Nie zabieraj się od razu za wszystko. Oczywiście jeśli chcesz mieć uporządkowane fotografie, a brak Ci na to czasu, zawsze możesz skontaktować się ze mną.

Fotomemory wykonane z rodzinnych zdjęć
Fotomemory wykonane z rodzinnych zdjęć

2. Zbierz zdjęcia

Przyszła pora na inwentaryzację zdjęć. Najlepiej byłoby zebrać wszystkie odbitki w jedno miejsce, żeby było wiadomo, ile ich tak naprawdę jest. Warto spisać sobie prostą listę: dwie koperty, cztery albumy i dwa pudełka. Spisz też listę miejsc, gdzie masz zdjęcia cyfrowe. I w miarę możliwości skopiuj je w jedno, centralne miejsce.

3. Posortuj zdjęcia

Nie ma co ukrywać, ten krok zajmie Ci najwięcej czasu. Możesz go sobie jednak trochę ułatwić:

  • Przygotuj spis osób, które są na Twoich zdjęciach i orientacyjne daty ważnych wydarzeń, które tam będą (narodziny, śluby, przeprowadzki, początek szkoły/studiów).
  • Korzystaj z metody APKO:
    • A to zdjęcia do albumu: te zdjęcia trzeba jak najszybciej zdigitalizować (albo oznaczyć odpowiednio na dysku).
    • P to zdjęcia do pudła, czyli dodatkowe zdjęcia do zdjęć w albumie. Takie które chcesz zachować, ale nie uważasz ich za najważniejsze.
    • K to zdjęcia do kosza: pozwól sobie na wyrzucenie zdjęć zamazanych, duplikatów, zbyt wielu krajobrazów.
    • O to zdjęcia, które opowiadają historię: nawet jeśli nie są one najlepsze to ich wartość tkwi w historii, którą upamiętniły.
Pudło pełne starych odbitek przygotowanych do porządkowania zdjęć
Pudło pełne starych odbitek przygotowanych do porządkowania zdjęć

4. Zdigitalizuj i zapisz zdjęcia

W tym kroku skanujemy zdjęcia (albo oddajemy je do skanowania) i tworzymy Bank Zdjęć na komputerze. Zbieramy tam wszystkie zdjęcia zeskanowane i cyfrowe.

Dodaj odpowiednie opisowe nazwy folderom, słowa kluczowe i przygotuj kopię zapasową pamiętając o zasadzie 3-2-1. Więcej o kopii zapasowej napisałam w artykule „Po co Ci kopia zapasowa zdjęć”. Co do słów kluczowych, polecam stworzenie sobie bazy takich słów, które możesz chcieć dodawać do zdjęć. Dzięki temu Twoja kotka Plamka zawsze będzie oznaczona jako „Plamka”, a nie raz jako „Plamka”, a innym razem „Plamiś” albo „Plamiszon”. Kiedy będziesz potem szukać tych zdjęć, na pewno uznasz, że warto było mieć standardowy „słownik” słów kluczowych. Po tym zresztą można poznać bardzo dobrego photo managera – razem z uporządkowanymi plikami przekaże Ci zastosowaną listę słów kluczowych.  

kopia zapasowa zdjęć zasada 3-2-1
Zasada 3-2-1 przydatna w tworzeniu kopii zapasowej zdjęć

Jak najlepiej ułożyć zdjęcia w katalogach – tak jak ma dla Ciebie największy sens. Jeśli zwykle szukasz zdjęć po datach i wydarzeniach, ułóż je właśnie tak. Jeśli wolisz szukać wg osób, podziel katalog na osoby. U mnie każdy miesiąc ma swój katalog, a szczególne wydarzenia leżą osobno. Mam na przykład katalog „2020-12” i obok „2020-12 Boże Narodzenie”. Tak właśnie szukam zdjęć i korzystam z nich, więc takie ułożenie ma dla mnie największy sens.

Katalogi z uprządkowanymi zdjęciami

Gdzie przechowywać wywołane zdjęcia? Odbitki zapakuj do archiwalnych pudeł (tektura musi być bezkwasowa, żeby ich nie zniszczyła), dodaj etykiety i opisz pudełka. Unikaj piwnic i poddaszy – zdjęcia powinny mieszkać tam, gdzie Ty. Nie powinny być narażone na bezpośrednie słońce, duże wahania temperatury ani wilgoć.

5. Dziel się zdjęciami

W tej chwili jest mnóstwo możliwości na korzystanie ze zdjęć. Możesz stworzyć fotoksiążkę, prostą stronę, slajdowisko, magnesy, poduszki, galerię ścienną, fotomemory.

Albumy fotografii też nie muszą być nudne i przewidywalne – zrób album tematyczny i zobacz, jak fajnie będzie do niego wracać. Kilka ciekawych propozycji albumów:

  • 20 powodów, dla których Cię kocham
  • Alfabet rodziny Gasperczyków
  • 20 ulubionych przepisów mojej babci
  • Wszystkie nasze wakacje
  • 10 powodów, dla których lubię swoje miasto
  • 10 pierwszych rocznic
Album na zdjęcia - kronika rodzinna
Uporządkowane zdjęcia to łatwe tworzenie albumów

Stwórz swój bank wspomnień zamiast chaotycznego zbioru zdjęć

Wiele prywatnych katalogów zdjęć na telefonach i komputerach wygląda jak jeden wielki worek z wymieszanymi elementami. Są tam zdjęcia z wakacji obok screenów z Instagrama poprzetykane zdjęciami karteczek z listami zadań. Trudno się w tym odnaleźć i trudno potem cokolwiek z tymi zdjęciami zrobić. Mój sposób na ten bałagan to Bank Wspomnień.

Mój Bank Wspomnień jest nie tylko uporządkowany, ale również nierozerwalnie związany z tym, jak buduję moje wspomnienia. Zdjęcia są dla mnie bardzo ważne, ale nie zawsze są najlepszym sposobem na utrwalenie jakiegoś wspomnienia. Czasami na szybko zapisany gdzieś opis dnia i emocji z nim związanych albo jakaś naszkicowana scena będą lepszym rozwiązaniem. Są też takie rzeczy, które z kolei lepiej ponownie usłyszeć – plusk wioseł na rzece, dźwięk fałów uderzających w marinie o maszt czy klangor żurawi.

Dlatego dość często uruchamiam dyktafon na telefonie i zapisuję kolejne ścieżki. Słuchanie ich ścieżek od razu przenosi mnie w daną chwilę, na przykład w sam środek imprezy szantowej sprzed lat.

Uporządkowane zdjęcia, zapiski, dźwięki i różne pamiątki tworzą mój Bank Wspomnień składający się z Banku Dźwięków, Banku Zdjęć i Banku Opowieści. Do tego pudełko z pamiątkami i mam wszystko, co przywołuje moje wspomnienia.

Bank Dźwięków

W Banku Dźwięków zapisuję dźwięki, które chcę zapamiętać. Może to być śpiew ptaków w lesie albo głos mojej córki opowiadający jakąś historię. Czasami jest to śpiew mojej córki i męża. A czasami do Banku Dźwięków trafiają zupełnie odległe wspomnienia. Ostatnio na przykład szczęśliwie udało mi się odnaleźć nagranie, na którym słychać jak ja i moi przyjaciele sprzed wielu, wielu lat śpiewamy razem szanty. Po włączeniu tego nagrania wskakuję do Wehikułu Czasu, który przenosi mnie do 2015 roku i pozwala podsłuchać, jak moi przyjaciele grają na gitarach, a my z całych sił w gardłach śpiewamy Jasnowłosą. Do dzisiaj pamiętam ten gruby, rozpadający się śpiewnik, który wszędzie ze mną jeździł, a w którym miałam potężną kolekcję szant i piosenek, które razem śpiewaliśmy na Mazurach.

Do Banku Dźwięków należą też moje playlisty, które tworzę zainspirowana playlistami Edyty Zając. Na Spotify mam swoją Życiową playlistę, na której obok Kelly Family i szant jest Grzegorz Turnau i Nightwish.

Bank zdjęć

Bank Zdjęć to główne miejsce, w którym przechowuję wszystkie zdjęcia. Są tam zdjęcia rodzinne, są zdjęcia moje i męża sprzed czasów, kiedy byliśmy parą. Jest tam trochę zdjęć wykonanych przez moich rodziców. Tam właśnie ostatecznie trafiają wszystkie zdjęcia, które na co dzień wykonuje moja rodzina.

Nie jest jednak tak, że prosto z komórki albo z aparatu zapisuję zdjęcia w Banku Zdjęć. To jest ich miejsce zamieszkania, ale po drodze muszą zaliczyć kilka przystanków. Najpierw zgrywam zdjęcia z aparatu albo komórki do folderu z nazwą typu „2021-06 zrzut”. Później importuję taki folder do Adobe Lightroom CC, usuwam duplikaty, edytuję zdjęcia i eksportuję już gotowe do katalogu z nazwą „2021-06” w Banku Zdjęć. Jeśli w danym miesiącu wydarzyło się coś większego – na przykład jakaś dalsza wycieczka, uroczystość – to tworzę kolejny folder specjalnie na te zdjęcia. Gdy później chcę stworzyć jakiś album, wywołać zdjęcia albo coś komuś wysłać, wchodzę tylko do mojego Banku Zdjęć i znajduję odpowiedni folder i fotkę.

Bank Opowieści

Bank Opowieści to moje najmłodsze dziecko. Stworzyłam go, kiedy zdałam sobie sprawę, jak ważne jest opowiadanie swojej historii. Jest on zbiorem przeróżnych opowieści związanych ze mną, z moją rodziną, z tym, co nas otacza. Do Banku Opowieści już wkrótce zaczną trafiać opisy historii z przeszłości. Przede mną duży projekt digitalizacji zdjęć rodzinnych i kiedy uda mi się wszystkie rodzinne odbitki przenieść do formy cyfrowej, mam w planach usiąść z moimi najbliższymi i posłuchać ich opowieści. Chcę dowiedzieć się i opisać, kto na tych zdjęciach jest, czego one dotyczą i co moi najbliżsi pamiętają z tamtych czasów. Wszystkie takie historie będą trafiać właśnie do Banku Opowieści.

A jak zapisuję na co dzień moje opowieści? Mam kilka różnych sposobów na rejestrowanie wspomnień w formie słów. Zwykle zapisuję je na bieżąco w aplikacji Day One. Kiedy nie mam za bardzo jak pisać, nagrywam z nich notatkę głosową za pomocą Google Keep. Dzięki temu od razu mam pod ręką notatkę głosową i transkrypcję tego, co mówiłam. Kiedy tworzę albumy, często zapisuję różne historie odręcznie na kartach, które wkładam do albumu. Czasami, kiedy zależy mi na specyficznej formie albo foncie, niektóre z nich zapisuję na komputerze a później drukuję i wkładam do albumu.

Jeśli przekonuje Cię moje podejście do zdjęć i ich porządkowania, zostań ze mną na dłużej:

– Na moim Instagramie publikuję regularnie krótkie porady związane z porządkowaniem zdjęć, tworzeniem albumów, kopiami zapasowymi zdjęć. Spotkasz tam sporo osób, które dbają o zdjęcia i z którymi można o tym porozmawiać.

– Jeśli zapiszesz się do newslettera, nie przegapisz nowych wpisów, wskazówek i informacji o nowych rozwiązaniach na porządkowanie zdjęć, które testuję.