Czy negatywy ignorowały osoby czarnoskóre?

W poprzednim artykule opowiedziałam, jak specjalne karty referencyjne „Shirley Cards” ukształtowały świat drukowanych fotografii. Jeśli go nie czytał_ś polecam do niego wrócić, bo wyjaśniłam tam na czym polegały.

Pisałam też, że kobiety umieszczone na „Shirley Cards” miały wspólną cechę: wszystkie były białe, co oznaczało, że drukarki zdjęć były zawsze najlepiej skalibrowane pod zdjęcia osób z białą skórą.

Negatywy dla białej skóry

Aby uzyskać dobre odbitki osób o ciemniejszej skórze, trzeba by dostosować ustawienia drukarek. Ale że na wielką skalę zdjęcia w tamtych czasach robili biali, w większości szybkich punktów, w których wywoływało się zdjęcia, nikt nie kalibrował maszyn pod inną skórę. To byłby jeszcze problem do w miarę szybkiego rozwiązania. W kliszy fotograficznej był jednak dużo poważniejszy problem. Do pewnego stopnia film fotograficzny był zaprojektowany do fotografowania jasnych odcieni skóry.

Wyobrażasz sobie, że znikasz ze zdjęcia? Kadr z filmu stacji Vox
Wyobrażasz sobie, że znikasz ze zdjęcia? Kadr z filmu stacji Vox https://www.youtube.com/watch?v=d16LNHIEJzs

Kiedy w latach 50-tych i 60-tych szkoły w USA zaczęły się integrować, czarne i białe dzieci były coraz częściej fotografowane obok siebie w rocznikach. Rodzice czarnoskórych dzieci zaczęli zauważać, że coś jest nie tak z klasowymi zdjęciami dzieci. Kolorowe zdjęcia kolegów ze szkoły zdecydowanie różniły się w przypadku czarnych i białych dzieci. 

Na zdjęciach grup mieszanych niektórzy znikali w cieniu
Na zdjęciach grup mieszanych niektórzy znikali w cieniu. Zdjęcie z dokumentu stacji VOX.

Dzieci zniknęły ze zdjęć

Osoby białe wyglądały na zdjęciach tak, jak wyglądały w codziennym życiu. Osoby czarnoskóre z kolei traciły rysy twarzy i zamieniały się w ciemne plamy. Klisza fotograficzna z tamtych czasów nie mogła jednocześnie uchwycić zarówno ciemnej, jak i jasnej skóry. Przez dziesięciolecia segregacji ta wada pozostawała niewidoczna. Ale wraz z integracją szkół, czarne matki były świadkami, że kolorowy film pozostawił ich czarne dzieci w cieniu. Poniżej możesz zobaczyć zdjęcia z rocznika szkolnego Millbrook High School.

Wpływ czekolady i mebli na branżę fotograficzną

Kodak, główny producent kliszy w USA w tamtych czasach, zmieniał swoje podejście bardzo powoli, ale w końcu to zrobił. Niestety nie dlatego, że słuchał skarg ludzi o skórze innej niż biała. Kodak zmienił sposób produkcji kliszy, ponieważ nie chciał stracić dwóch dużych klientów: firmy produkującej czekoladę i firmy meblarskiej.

Obie branże potrzebowały na zdjęciach nie tylko ciemnych brązów, ale także szczegółów, które byłyby oczywiste i pięknie wyeksponowane. Ich klient miał być kuszony przez czekoladę mleczną, półsłodką lub ciemną, które powinni wyraźnie różnić się na zdjęciu. A nowożeńcy mieli być kuszeni przez stoły z wiązu, orzecha lub dębu – wyraźnie różne – aby mogli je dopasować do swojego wymarzonego domu

Pod koniec lat 70-tych, nowe – i bardziej inkluzywne – wersje formuły filmów kolorowych były w przygotowaniu, a nowy i ulepszony film Kodak Gold pojawił się na rynku w kolejnej dekadzie.

Ciemny koń w słabym świetle

Aby zareklamować ten nowy produkt, Kodak nie chciał zwracać uwagi na wcześniejszą stronniczość kliszy, więc reklamował ją owijając w bawełnę. Jedno ze sformułowań ponoć głosiło, że nowy film ma możliwość zrobienia zdjęcia „ciemnego konia w słabym świetle”. Ten zwrot był kodem sygnalizującym, że ciemniejsza ludzka skóra może teraz być lepiej utrwalona na nowej kliszy.

W latach 80-tych Kodak wprowadził kolejne poprawki do emulsji filmowych i ostatecznie wprowadził produkt o nazwie Gold Max. Gold Max był znacznie lepszy od wcześniejszych filmów Kodaka, jeśli chodzi o odwzorowanie kolorów – i firma reklamowała go w ten sposób, ale oczywiście bez przyznania się do wcześniejszych problemów. Nowa kampania podkreślała „prawdziwe kolory”.

I tak połączyły się historie Leny Forsen, „Shirley Cards” i fotografii czekolady, która zmieniła kliszę fotograficzną na zawsze.

0 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments